Skip to content

Inteligentne specjalizacje w promocji lokalnego dziedzictwa, produktów czy turystyki wiejskiej

IMG 7392
niedziela, 26 września, 2021

Inteligentne specjalizacje w promocji lokalnego dziedzictwa, produktów czy turystyki wiejskiej

niedziela, 26 września, 2021

 

 

 

 

 

 

Geocaching, questing, ambient marketing — by promować lokalne dziedzictwo, produkty lokalne czy turystykę wiejską, trzeba już korzystać z nowych i innowacyjnych metod. Czas przestawić się na odmienne nośniki czy techniki działania. Współczesny konsument jest bardzo wymagający i coraz bardziej odporny na oddziaływanie tradycyjnych form promocji. Obecnie, istotne znaczenie ma poznanie potrzeb konkretnego klienta i przygotowanie dla niego atrakcyjnej, skrojonej na jego miarę, oferty pełnej emocji.

Idzie nowe!

Działania w zakresie promocji lokalnego dziedzictwa, produktów lokalnych czy turystyki, odchodzą już powoli od klasycznej koncepcji marketingu-mix, czyli 4P (price, product, placement, promotion) i zmierzają w kierunku nowego modelu operacyjnego, jakim jest paradygmat 4E, w którym szczególną rolę odgrywa świat wirtualny. Ta koncepcja odnosi się przede wszystkim do emocji i stylu życia konsumentów, a także uwarunkowań społecznych, ekonomicznych i środowiskowych, które wywierają wpływ na podejmowane decyzje zakupowe przez nabywcę. Trzeba pamiętać, że obecnie liczą się oczekiwania konsumenta, jego dążenie do obniżenia ponoszonych kosztów, komfort zakupu i przejrzysta komunikacja. Podsumowując, marketing masowy jest wymieniany na marketing zindywidualizowany, niszowy. Uwaga potencjalnych nabywców skupiana jest na doświadczeniach, jakich dostarczy im produkt i emocjach, jakie on wywoła. Relacje oparte są na interakcji.

Ambient marketing

Jeśli chodzi o promocję lokalnego dziedzictwa, produktów lokalnych czy turystyki, coraz popularniejszy staje się marketing niekonwencjonalny, tzw. ambient marketing. To niestandardowe działania promocyjne, cechujące się oryginalnością, które wykorzystują kreatywne pomysły. Przekaz zazwyczaj jest w nietypowej formie. Ambient marketing jest realizowany i skrojony na miarę określonego produktu, usługi czy też docelowej grupy konsumentów. Skuteczność tej formy jest oczywiście uzależniona od specyfiki segmentu nabywców, do którego przekaz ma dotrzeć. Ten rodzaj promocji jest szczególnie efektywnym narzędziem kreowania marki wśród młodych klientów.

Marketing treści

Marketing treści, czyli content marketing, to sztuka tworzenia wartościowych treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców i docierają do potencjalnych klientów. Do narzędzi content marketingu zalicza się m.in. artykuły, webinaria, video, podcasty, formy graficzne itd., których podstawowym zadaniem jest dostarczenie internautom wiarygodnych i pożądanych przez nich wiadomości i informacji związanych z daną branżą. Jak wskazuje LGD Zakole Dolnej Wisły w poradniku „Kodeks dobrych praktyk. Inteligentne specjalizacje w promocji lokalnego dziedzictwa”, ta forma opiera się na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obu stron. Content marketing to przyszłość promocji, ponieważ obecnie istotne jest wychodzenie z treścią do klienta - w taki sposób, by go aktywować i pobudzać do działania. Promować lokalne dziedzictwo, produkty lokalne czy turystykę, można za pomocą content marketingu za pośrednictwem mediów społecznościowych. Interaktywny dialog umożliwia np. Facebook. Jego podstawowym narzędziem komunikacji marketingowej jest fanpage, a poza nim: aplikacje, gry, reklama angażująca, grupy tematyczne. Mediów społecznościowych jest wiele, największy wspomniany już Facebook, ale także YouTube, Instagram, Twitter, Pinterest i inne. Internet umożliwia wypowiedzi wszystkim użytkownikom. Komunikacja między nimi odbywa się stale i dwukierunkowo. Trzeba tylko pamiętać o tym, by konto było aktywne. Prezentacja obiektu, usługi turystycznej, wydarzenia czy produktu, może odbyć się np. za pomocą relacji na żywo na profilu Facebook’owym. Uzupełnieniem Facebook Live są transmisje na Instagramie czy na Snapchacie.

Aplikacje mobilne

W promocji lokalnego dziedzictwa, wykorzystuje się coraz częściej różne aplikacje mobilne, czyli oprogramowania działające na urządzeniach przenośnych, takich jak telefony komórkowe, smartfony czy tablety. To oprogramowanie projektowane głównie na telefony komórkowe, może być płatne lub darmowe, w obu wypadkach dostępne w sklepach internetowych. Przykładem takiego działania, może być aplikacja mobilna „Polska smakuje”, uruchomiona przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, w ramach prowadzonej kampanii „Polska smakuje”. Wraz ze stroną internetową, konsumenci uzyskają platformę komunikacji pomiędzy producentami polskiej żywności, a konsumentami, którzy taką żywność cenią i jej poszukują.

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

https://agronomist.pl/artykuly/inteligentne-specjalizacje-w-promocji-lokalnego-dziedzictwa

https://agronomist.pl/

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin